1048X300_ez2c hoya 2-1045x300 COUPLE www.unilens.gr
preload image preload image

Το σύνδρομο κοπιωπίας της όρασης λόγω χρήσης υπολογιστή και πώς αντιμετωπίζεται

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)
Η δουλειά γραφείου θεωρείται ότι δεν είναι ιδιαίτερα κουραστική. Όποιος είναι αναγκασμένος όμως να κάθεται μπροστά σε μια οθόνη υπολογιστή για (τουλάχιστον) οχτώ ώρες γνωρίζει καλά πως έχει τις δυσκολίες της. Μία από τις πιο σημαντικές είναι σίγουρα η κούραση που προκαλεί στα μάτια.

Οι ειδικοί έχουν βρει ακόμα και όνομα γι’ αυτή την ενόχληση που νιώθεις στα μάτια μετά από μια ολόκληρη μέρα στο γραφείο. Λέγεται “Σύνδρομο κοπιωπίας της όρασης λόγω χρήσης υπολογιστή”! Τα συμπτώματά του περιλαμβάνουν την αίσθηση κόπωσης των ματιών, αλλά και πονοκεφάλους, ξηροφθαλμία, θολή όραση, πόνους στον αυχένα και τους ώμους.

Γιατί νιώθω στεγνά τα μάτια μου όταν είμαι στον υπολογιστή;
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι όταν εστιάζουμε στην οθόνη, τα βλέφαρά μας ανοιγοκλείνουν από 3 έως 10 φορές το λεπτό, συχνότητα αρκετά μικρότερη από τη φυσιολογική που είναι 15 φορές το λεπτό. Με το να μην ανοιγοκλείνουν συχνά, δεν κατανέμεται σωστά το φιλμ από δάκρυα που διατηρεί την υγρασία και την άνεση των οφθαλμών. Ευτυχώς, υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορείς να κάνεις για να προστατέψεις τα μάτια σου, όπως:

Κάθισε έτσι ώστε το πρόσωπό σου να είναι περίπου 70 εκατοστά μακριά από την οθόνη
Αυτή είναι, σε γενικές γραμμές, η ιδανική απόσταση. Εάν κάθεσαι πιο κοντά -κάτι που χωρίς να το συνειδητοποιούμε κάνουμε όλοι όταν διαβάζουμε προσεκτικά κάτι στην οθόνη- οι μυς των ματιών κουράζονται περισσότερο. Γι’ αυτό, θυμήσου κάθε τόσο να διορθώνεις τη στάση σου, ακουμπώντας ολόκληρη την πλάτη στην καρέκλα. Εάν χρειαστεί, βάλε υπενθύμιση στο κινητό σου, ώστε να μην παραλείπεις να τσεκάρεις πόσο κοντά στον υπολογιστή είναι το πρόσωπό σου.

Κάνε ένα διάλειμμα κάτι 20 λεπτά
Ακόμα κι αν δεν σηκωθείς από το γραφείο σου (αν και καλό θα ήταν να το κάνεις) προσπάθησε κάθε είκοσι λεπτά το πολύ να σταματάς να κοιτάζεις την οθόνη. Για να ξεκουράσεις τα μάτια σου, εστίασε την προσοχή σου για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα σε ένα αντικείμενο που βρίσκεται σε απόσταση τουλάχιστον 6 μέτρων από εκεί που βρίσκεσαι! Είναι σαν να κάνεις… διατάσεις στους μυς των ματιών, προκειμένου να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν. Παράλληλα, όσο κάνεις αυτό, ανοιγόκλεισε μερικές φορές τα βλέφαρα συνειδητά, προκειμένου να κινητοποιήσεις την παραγωγή δακρύων που θα τα ενυδατώσουν.

Χρησιμοποίησε τεχνητά δάκρυα
Βάλε στο συρτάρι του γραφείου σου ένα κολλύριο με τεχνητά δάκρυα και ρίξε στα μάτια σου πριν αρχίσεις να δουλεύεις αλλά και κατά τη διάρκεια. Είναι σχεδιασμένα για να αυξάνουν την υγρασία που στερούνται τα μάτια επειδή, όπως είπαμε, τα ανοιγοκλείνεις λιγότερο από όσο πρέπει. Ωστόσο, απόφυγε να χρησιμοποιείς κολλύρια που αντιμετωπίζουν την ερυθρότητα στα μάτια. Επειδή προκαλούν σύσφιξη των αιμοφόρων αγγείων, δεν ενδείκνυνται για συχνή εφαρμογή.

Βάλε έναν υγραντήρα στο χώρο του γραφείου
Όταν η ατμόσφαιρα είναι υπερβολικά ξηρή, τα μάτια καταπονούνται περισσότερο γιατί στεγνώνει το προστατευτικό φιλμ δακρύων στην επιφάνειά τους. Ένας υγραντήρας θα εξασφαλίσει την απαραίτητη υγρασία στο χώρο. Στην αγορά θα βρεις ειδικές συσκευές σε πολύ μικρό μέγεθος που τοποθετούνται επάνω στο γραφείο σου!

Απόφυγε την αντανάκλαση φωτός στην οθόνη
Η αντανάκλαση στην οθόνη κάνει τα πράγματα χειρότερα γιατί τα μάτια πρέπει να εργαστούν πιο σκληρά για να αποσαφηνίσουν την εικόνα που βλέπεις. Αν και είναι πολύ δύσκολο να αποφύγεις εντελώς τις αντανακλάσεις, μπορείς να τις περιορίσεις, επιλέγοντας τη σωστή γωνία κλίσης της οθόνης. Σε κάθε περίπτωση, φρόντισε η οθόνη να παραμένει όσο το δυνατόν πιο κοντά στην ευθεία των ματιών σου -εάν την κοιτάζεις από πιο χαμηλά, αναγκάζεις τα μάτια να ανοίγουν περισσότερο, κι έτσι κουράζονται πιο πολύ.

Προσάρμοσε τη φωτεινότητα της οθόνης
Ιδανικά, η φωτεινότητα της οθόνης σου θα πρέπει να είναι όσο πιο κοντά γίνεται σ’ αυτή του δωματίου όπου εργάζεσαι. Μπορείς επίσης να δοκιμάσεις να αυξήσεις το κοντράστ στην οθόνη, ώστε αυτό που κοιτάζεις να πρωταγωνιστεί στο οπτικό πεδίο σου, σε σχέση με τον υπόλοιπο χώρο. Καλό είναι, όμως, να μην είναι ο χώρος πιο φωτεινός από την οθόνη, γιατί τα μάτια σου θα κουραστούν περισσότερο.

Βγάλε τους φακούς επαφής
Εάν φοράς φακούς επαφής και δουλεύεις για πολλές ώρες μπροστά σε υπολογιστή, φρόντισε κάθε τόσο να τα… ξεκουράζεις. Επειδή οι φακοί κάνουν τα μάτια να στεγνώνουν και να ερεθίζονται περισσότερο, περιορίζοντας το οξυγόνο που λαμβάνουν, φόρεσε μερικές μέρες τα γυαλιά σου για να μπορούν να “αναπνέουν” καλύτερα.

Πηγή: dailythess.gr